5 Μαρτίου 2016

Μισέλ Φάις:"Όλες οι γραφές έχουν ιαματικό άγγιγμα ή τουλάχιστον οφείλουν να έχουν."

               Μισέλ Φάις 



"Όλες  οι γραφές έχουν ιαματικό άγγιγμα ή τουλάχιστον οφείλουν να έχουν."


Το βιβλίο "Από το πουθενά"(εκδ.Πατάκη) του Μισέλ Φάις ήταν η αφορμή της σημερινής συζήτησής μας.
Ο συγγραφέας και κριτικός λογοτεχνίας μιλά για τις διαστάσεις και τις σκηνές του μυθιστορήματός του,για τη διαδικασία της ψυχοθεραπείας,για τον λόγο που τον ώθησε στη συγγραφή του βιβλίου αλλά και για τους συγγραφείς που έδωσαν ώθηση στη δική του πένα.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένα βιβλίο για να έχει λογοτεχνική αξία και πόσο οι λίστες των ευπώλητων βιβλίων την αναδεικνύουν;


"Από το πουθενά" ο τίτλος του βιβλίου σας,μια ιστορία ψυχοθεραπείας διανθισμένη με δρώμενα από όλον τον κόσμο.
Πείτε μας λίγα λόγια.

Η ψυχαναλυτική σκηνήη θεατρική σκηνήη γλωσσική σκηνήΤρεις βασικές διαστάσεις του μυθιστορήματοςΗ θρυμματισμένη εικόνα μιας ανήσυχης συζήτησηςμιας ανήσυχης μνήμηςμιας ανήσυχης φωνής.  Το βλέμμα της γραφήςΤο ιδιωτικότο μύχιο ως δημόσιο και οικουμενικό.  Η πρόθεση του κειμένου.
Ο αναγνώστης παρακολουθεί έναν άντρα και μια γυναίκα να συνομιλούνέναν αναλυόμενο και μια αναλύτρια να συναντιώνται επί δέκα χρόνιαστο ίδιο πάντα δωμάτιοτις ίδιες μέρες και ώρες και να προσπαθούν να λύσουν το υπαρξιακό σταυρόλεξο του άντραΕνδιαμέσως αυτών των συνεδριών παρεμβάλονταιως υποσυνείδητο βουητόπολλές μικρές ιστορίεςστιχομυθίεςόνειραπαραμιλητάΔηλαδήτο οργανωμένο ψυχαναλυτικό ημερολόγιο σχολιάζεταιδιακόπτεταιυπονομεύεται ή εμπλουτίζεται από το άναρχο ημερολόγιο της ζωής.
Ένα εμμονικό παιχνίδι μας μεταφέρει από το “πουθενά” του εαυτούστο “οπουδήποτε” του κόσμου και στο “παντού” της αφήγησης.

Οι βασικοί σας ήρωες, ο ψυχοθεραπευόμενος με την ψυχοθεραπεύτριά του, δείχνουν σχεδόν "ακίνητοι" στο χρόνο (και στον χώρο!),ενώ οι δευτεραγωνιστές έχουν μεγαλύτερη κινητικότητα.
Υπαινίσσεστε κάτι για τη διαδικασία της ψυχοθεραπείας;

 Δέκα χρόνια πέρασα σ’ αυτό το στασίδι του εαυτούαπό αυτό το δύσκολο ψυχικό αλισβερίσιαπό αυτή την εμπειρία που ποτέ δεν τελειώνειαφούόπως έλεγε και η αναλύτριά μουτο θέμα είναι να γίνεις ο αναλυτής του εαυτού σουαθόρυβααβίαστα και αυτονόητα.

 Να ξεκαθαρίσουμε κάτι όμως,  δεν σκόπευα να γράψω ένα τυπικό ημερολόγιο αναλυόμενουένα “ψυχαναλυτικό” δράμα δωματίουΓι΄αυτό κι έπρεπε να περάσει πολύς καιρός ώστε να ψυχρανθεί αυτό το ζέον και ρευστό αφηγηματικό υλικό του βαθύτερου εαυτούέπρεπε να πέσουν οι τοίχοι του αναλυτικού δωματίουνα ανακατευθεί το μέσα στο έξω χάοςαυτό που μεταβιβάζεται και θεραπεύεται μ’ αυτό που δεν μεταβιβάζεται και δεν θεραπεύεται

 Θα μπορούσε να πει κάποιοςόχι τόσο παραδοξολογώνταςότι οι ριζωμένοι πρωταγωνιστές στις πολυθρόνεςτο δίπολο της ανάλυσης μετακινείται μέσω της μεταβίβασης/αντιμεταβίβασης και ότισυμμετρικάοι διασκορπισμένοι παντού αφηγητές είναι καθηλωμένοι στα δεινά τους ή στον ανεπεξέργαστο εαυτό τους.  Ήακόμηποιος αποτελεί προβολή του άλλου;  Ο ένοικος του παντού και πουθενά που σχολιάζει ή ενσαρκώνει το ψυχικό φορτίο των πρωταγωνιστών;  Μήπως το ανάποδο;  Δηλαδήοι ήρωες του δωματίου που σχεδόν δεν υπάρχουνπου εξαυλώνονται μέσα από την καταβύθιση  και αναπνέουν μόνο όταν περνούν τη μεσοτοιχία του ψυχαναλυτικού δωματίου και εισχωρούν στο μυθικό μπαρ

 Αμφισημίεςμεθοριακότητες…



Πιστεύετε ότι κάποιος που δεν έχει περάσει από ανάλογη διαδικασία μπορεί να "αναγνώσει" ορθά το βιβλίο σας;

Ενδεχομένως κάποιος που έχει περάσει από ντιβάνι να αφουγκραστεί καλύτερα την αληθοφάνεια της στιχομυθίας αναλυόμενου/αναλύτριας. Ωστόσο το βιβλίο απευθύνεται σε αναγνώστεςΔεν απευθύνεται σε αναγνώστες που έχουν κάνει ψυχανάλυση ή ψυχοθεραπείαΔεν απαιτεί με άλλα λόγια προαπαιτούμεναΔεν είναι ένα ψυχαναλυτικό μυθιστόρημαόπως και δεν είναι ένα ταξιωτικόλόγω των πολλαπλών μετακινήσεων ανά τον πλανήτηαυτών των αναπάντεχων δευτερευόντων προσώπων.
Το μυθιστόρημα μετέρχεται τρόπους κατάδυσης στην ανθρώπινη συνθήκη με πρόσχημα την αναλυτική διαδικασία ή την περιπλανητική διάθεση

 Οι δεκαετίες 1990 & 2000 απενοχοποίησαν στη συνείδηση των περισσοτέρων την μέχρι τότε "ταμπού" διαδικασία της ψυχοθεραπείας και την έκαναν μόδα.(ΟΓιάλομ και τα βιβλία του βοήθησαν ως έναν βαθμό).
Πόσο φυσικό ήταν για εσάς να καταπιαστείτε με την ανάλογη θεματολογία;

Το προσωπικό ψυχαναλυτικό υλικό ήταν που με έσπρωξε σ’ αυτό το βιβλίοΕίμαι συγγραφέας της έρευναςτων αρχείων (δημόσιων ή ιδιωτικών), της  τεκμηρίωσης (πραγματολογικής ή ψυχικής).  Κάθε φορά ενεργοποιώ ένα αρχείο μουΜετά αναλαμβάνει η φόρμαη κοπτική ραπτικήτο καλέμι.

Το μη αναμενόμενο τέλος του βιβλίου με έκανε να χαμογελάσω.
Είναι αέναη,παιχνιδιάρικη και ,τελικά,εξαρτησιογόνα η διαδικασία της ψυχοθεραπείας;

Το τέλος―ευτυχώς―είναι ανοιχτό σε ερμηνείεςΠοιός είναι αυτός μπάρμπαν;  Που βρίσκεται αυτό το μπαρ;  Που κατοικεί η αγάπη;  Όπως υπαινίσεται και το τραγούδι “Out of nowhere”  που κλείνει και το μυθιστόρημα και διαπερνά πλαγίως όλο το βιβλίοόπως και η Μέλανιη “κλαϊνική” γάτα της ψυχαναλύτριας.
Το τέλος σκοτεινά παιγνιώδες υπερασπίζεται την ανάλαφρη βαθύτητα της ζωής

Στα περισσότερα βιβλία σας ασχολείστε με την "ενδοσκόπηση",την ανακάλυψη του εαυτού..Δρα αυτοψυχοθεραπευτικά η συγγραφή για εσάς;

Ο εαυτός μαςοι εαυτοί μας μάλλονδεν είναι όψεις των άλλων ή αντανακλάσεις της πραγματικότητας;  Η αυτοβιογραφικότητα,  η αυτοβιογραφία ενός άλλουοι εαυτότητες στη γραφή συγκροτούν τον κατεξοχήν αφηματικό μου χώρο.  Διάφοροι συγχέουν τον εαυτό με την ιδιωτικότητα.  Μέγα σφάλμα.  Όλη η τέχνη είναι αυτο-βιο-γραφική.  Δηλαδή:  δαίμονες του εαυτούτου βίουτης αφήγησηςΑυτό το πλέγμαΑυτός είναι ο ευρύχωροςο πολύτροπος εαυτός είναι η ύλη μου.
Από την άλλη πλευράόλες οι γραφές έχουν ιαματικό άγγιγμα ή τουλάχιστον οφείλουν να έχουνΑφού πασχίζουν να δείξουν το Ίδιο ως Άλλο.

Η ενασχόλησή σας με τη φωτογραφία και το σενάριο και η συνάφειά τους με τη συγγραφική σας δραστηριότητα.Μιλήστε μας γι' αυτά..

Φωτογραφίαθέατρο και επικουρικώς σενάριο   συγκλίνουν στο να ενισχύσωνα υποδαυλίσω τη φλόγα της γραφήςΌλα υπάρχουν για να γίνουν πρόζαΗμερολόγιαδιαβάσματαφωτογραφικές αποτυπώσειςσκηνική ή κινηματογραφική εμπειρία όλα αλέθονται στον μύλο της αφήγησης.

Διδάσκετε  δημιουργική γραφή στο Πανεπιστήμιο Μακεδονία.Ποια βασικά  πρέπει να έχει ένα βιβλίο για να έχει λογοτεχνική αξία;

Διδάσκω κυρίως στη “Σχόλη” των Εκδόσεων Πατάκη και ως επισκέπτης καθηγητής στο Μεταπυχιακό τμήμα Δημιουργικής γραφής στη Φλώρινα.  Αξία έχει ένα βιβλίο από τη στιγμή που βρίσκει εκδοτική στέγη.  Η συνέχεια φυσικά είναι το δύσκολο: Να πείσει ότι αφοράπέραν του συγγραφέατων φίλων και των συγγενών τουένα ευρυτέρα πλέγμα αναγνωστώνΚαι όχι μόνο να πείσει αλλά να έχει διάρκειανα συνομιλήσει με άλλα κείμενανα διαμορφώσει συνειδήσεις εντός κι εκτός σελίδας
Φυσικά στα σεμινάρια δεν μας απασχολούν τέτοια ζητήματαΕκεί μαθαίνουμε  τα μυστικά και τα ψέμματα της γραφήςτην αφηγηματική περιπέτεια του δούναι λαβείνΈχουν χρόνο οι μαθητευόμενοι συγγραφείς κατόπιν να δοκιμαστούν με την “εμπράγματη” διαδρομή ενός  κειμένου μετά το τυπωθήτω.

Ποια η γνώμη σας για τις στήλες των ευπώλητων βιβλίων;Υπάρχει συνάφεια ανάμεσα στις υψηλές πωλήσεις και στην αξία των βιβλίων;

Εκ συστάσεως έχω ένα ικανοποιητικόεπίμονο και απαιτητικό αναγνωστικό κοινόΣυνεπώς είναι έξω από το κάδρο μου το πλατύ αναγνωστικό κοινό.  Όσο περνάει ο καιρός βέβαια αισθάνομαι ότι σημασία έχει ποιοί κι όχι πόσοι σε διαβάζουν

Ποιοι συγγραφείς έδωσαν ώθηση στη δική σας γραφή;

Ένας συγγραφέας είναι και τα βιβλία που διαβάζειοι βιβλιοθήκες που καταπίνειτα καθρεφτίσματά του σε άλλα κείμεναΘα απαριθμούσα λοιπόνΚάφκαΜούζιλΦώκνερΜπέκετΜια δεσπόζουσα τετράδαΑλλά και ΜπέρχαρντΚι από έλληνες θα στεκόμουν σε ΣολωμόΒιζυηνόΠενζίκηΒαλτινόΠαπαγιώργη.

Μισέλ Φάις,"Από το Πουθενά",εκδ.Πατάκη

Από το πουθενά του εαυτού στο παντού της αφήγησης



Τι είναι, λοιπόν, το Από το Πουθενά; Μυθιστορηματική απόπειρα εκλογοτεχνισμού της ψυχοθεραπείας; Εφαρμοσμένη ψυχανάλυση; Δεν μπορώ να απαντήσω,γράφει ο Αριστοτέλης Σαίνης για το βιβλίο.
Θα ήταν ενδιαφέρον να παρακολουθήσει κανείς βήμα-βήμα, με αυστηρούς όρους ψυχανάλυσης, την πορεία του αφηγητή και να διαβάσει πίσω και μέσα από τις γραμμές.
"Τι μας λέει ο Φάις; Πως ό,τι και αν συμβαίνει στην έξω πραγματικότητα, ο καθένας μας παλεύει με τα δικά του φαντάσματα, με τους ιδιωτικούς του τρόμους. Και ταυτόχρονα: όσο επώδυνη κι αν είναι η εμβάπτιση στο εσωτερικό σύμπαν, όσο κι αν η τραυματική εμπειρία καταλαμβάνει την ψυχική σκηνή σαν ογκόλιθος του πραγματικού, λίγο πιο πέρα από μας, η εξαρθρωμένη αλλά συντριπτική πραγματικότητα δονείται υπόκωφα, αποπνέοντας αγωνία και νοσηρότητα. Και ενώ ο κεντρικός ήρωας, ο συγγραφέας, προσπαθεί να βάλει τάξη στο εσωτερικό του τοπίο, το εξωτερικό περιβάλλον κινείται άναρχα, πυρετικά, χαοτικά. Σ’ αυτό το ρευστό παιχνίδι αντιπαραθέσεων, φαινομενικά αντιθετικό αλλά στην ουσία ενιαίο, μας καλεί ο συγγραφέας. Σε μια ανοίκεια αναγνωστική εμπειρία, χωρίς κάθαρση",γράφει η Κατερίνα Σχινά στην Καθημερινή.
"Ένα μυθιστόρημα ξεχωριστό, αριστοτεχνικό, κατακερματισμένο, σα λέγκο, μαγεμένο και μαγικό. Το αντικαθρέφτισμα στο μέσα και έξω χάος δεν είναι εύκολο, ούτε ο γύρος του κόσμου σ' ένα δωμάτιο, ούτε οι άπειρες εναλλαγές του ενός. Αλλά και δεν υπάρχει άλλος τρόπος για το Ένα αυτό",επισημαίνει η Ελένη Γκίκα στο Έθνος.
Χαριτίνη Μαλισσόβα


Βιογραφικό
Ο Μισέλ Φάις (Κομοτηνή, 1957).
Σπούδασε Oικονομικά στο Πανεπιστήμιο Aθηνών. 
Είναι υπεύθυνος των σελίδων βιβλίου στην "Εφημερίδα των Συντακτών" και διδάσκει δημιουργική γραφή ("Σχόλη" στις Εκδόσεις Πατάκη & Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας).
Έχει εκδώσει τα μυθιστορήματα (Αυτοβιογραφία ενός βιβλίου, Το μέλι και η στάχτη του Θεού, Ελληνική αυπνία, Πορφυρά γέλια, Κτερίσματα), τη συλλογή διηγημάτων (Απ’ το ίδιο ποτήρι και άλλες ιστορίες, Κρατικό Βραβείο Διηγήματος 2000), τη νουβέλα Aegypius monachus και τα θεατρικά έργα Το κίτρινο σκυλί και Το παγκάκι του κανένα.
Βιβλία του μεταφράστηκαν στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ισπανικά και ρουμάνικα.
Έργα του δραματοποιήθηκαν επί σκηνής από τη Ρούλα Πατεράκη, τη Λίλλυ Μελεμέ, τον Θοδωρή Γκόνη, τον Περικλή Χούρσογλου και τον Θάνο Αναστόπουλο.
Πραγματοποίησε εκθέσεις φωτογραφίας στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Κυκλοφορούν δυο φωτογραφικά του λευκώματα (Ύστερο βλέμμα και Η πόλη στα γόνατα).
Συνεργάστηκε στο σενάριο με τον Νίκο Παναγιωτόπουλο (Delivery και Αθήνα Κωνσταντινούπολη).